pondělí 29. září 2008

mikrofotobanky

převzato z časopisu Digitální foto - červen 2008

Mikrofotobanky – v čem se liší?
Fotografujete a říkáte si, že za tohle vy vám už někdo mohl platit? Pak zkuste nějakou fotobanku. Není na tom nic těžkého.

Není tomu tak dávno, kdy byl prodej fotografií přes fotobanky doménou především profesionálních fotografů. S příchodem nové generace fotobank, často se jim říká mikrofotobanky, se ale trh otevřel i amatérům. Uspět, tedy prodat, je teď mnohem jednodušší i díky tomu, že mikrofotobanky prodávají podstatně víc fotografií než klasické fotobanky. Důvodem je cena. Mikrofotobanky jsou výrazně levnější.
Dnešní doba fotoamatérům přeje i z jiného důvodu – čím dál víc lidí odmítá platit služby drahých profesionálů. Místo toho se grafici, reklamní agenti, marketingové formy a další zájemci o kvalitní fotografie na webové stránky nebo do tiskových materiálů probírají fotobankami a vybírají si nabízené snímky, za něž zaplatí podstatně méně.
Fotobanky následně autorům platí poplatky za každý prodaný snímek – čím více lidí si ho koupí, tím více peněz autor dostane. Důležité je, že autorská práva za všech okolností zůstávají autorům, ve skutečnosti se tedy neprodávají fotografie, ale pouze právo k jejich komerčnímu využití. Kupující tím ovšem nezíská žádnou exkluzivitu a autor může stejný snímek (resp.zmíněná práva k jeho užívání) prodat libovolnému množství dalších zájemců. Pokud nemá autor s některou fotobankou uzavřenou smlouvu o výhradním zastoupení, může stejný snímek poslat do různých fotobank.
Láká vás to? V tom případě je dobré vědět, jaké fotografie se nejlépe prodávají, v jakých fotobankách je úspěch nejpravděpodobnější a kolik svým autorům platí. Právě na tyto otázky jsme se zaměřili v dnešním srovnávacím testu. Kromě porovnání fotobank vám navíc poradíme, jak při prodeji snímků přes fotobanky nejsnáze uspět.

Žádné komentáře: